3 مورد از مزایا و معایب استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف

پلاستیک ها یکی از مهم ترین دست آورهای انسان به حساب می آیند. آنها به دلیل قیمت مقرون به صرفه و تنوع بالا در اکثر صنعت ها نقشی بسیار کاربردی دارند .ازاین رو دراین مقاله قصد داریم مزایا و معایب استفاده از ظروف پلاستیکی را بیان کنیم تا با توجه به این نکات تصمیم بگیریم که در کجا و به چه اندازه باید ازآنها در زندگی روزمره خود استفاده کنیم.


3 مورد از مزایا و معایب استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف

اکثر پلاستیک ها عمری طولانی دارند. پلاستیک ها به علت تاثیر پذیری اندک از محیط در اکثر موارد عمری طولانی دارند .این ویژگی باعث شده که انسان از آنها برای لوله کشی ساختمان و مواردی که نیازی به عمر طولانی دارند استفاده کند. اما همین ویژگی خوب این ماده باعث تخریب بسیاری از محیط زیست ها و گونه های مهم حیوانات شده.

استفاده بی رویه ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و بی دقتی انسان در امر بازیافت آن بزرگ ترین جنایتی است که تا کنون انسان در حق خود انجام داده .ریختن پلاستیک در طبیعت برای گیاهان ،حیوانات وحتی انسان هایی که بر روی کره زمین زندگی میکنند بسیار مضراست.

زباله های پلاستیکی موجود در کره زمین در واقع بین 4 الی 23 برابراز پلاستیک های درون اقیانوس بیشتراست.حدود 60 درصد اززباله های موجود درشرق آسیا و اقیانوسیه به صورت غیر استانداردی مدیریت شده و این آمار در آمریکای شمالی به یک درصد میرسد.همچنین زباله هایی که به دلیل عدم مدیریت صحیح در سال به دریا ها میرسند به مولکول های ریزپلاستیک تجزیه میشوند.

این مولکول ها زمانی که به آب و یا خاک های اطراف میرسند ،میتواند مواد شیمیایی خطرناکی را در آن آزاد کنند که پس از آن این ذرات خطرناک به زمین های کشاورزی و یا سفره های زیر زمینی اطراف نفوذ کرد آنها را مسموم میکند .این معضل سلامت حیواناتی که از این آب استفاده میکنند را به خطر می اندازد.رها سازی ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در قدم اول باعث زشت شدن چهره طبیعت شده و در قدم های بعد باعث مسموم شدن خاک،کثیف شدن آبهای زیر زمینی،مرگ حیوانات ، نابودی گونه های گیاهی ،ایجاد بیماری برای انسان ها و… شده است.


هزینه مقرون به صرفه پلاستیک

تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف هزینه بسیار پایین دارد از این رو از این ظروف برای بستبندی مواد غذایی بهترین گزینه است اما آیا همه ظروف پلاستیکی بهداشتی است؟برای پاسخ این سوال اول باید بدانیم که مواد سازنده پلاستیک چیست.

مولکول های سازنده پلاستیک میتوانند به تعداد نامحدودی با هم پیوند برقرار کنندو زنجیره بزرگی را بسازند. به هر یک از این زنجیرها مونومر می گویند. مونومر ها ازهیدروکربن ها تولید میشوند. حاصل اتصال زنجیره های مونومر به یک دیگر مولکولی به نام پلیمر نام دارد. همانطور که گفته شد ماده اصلی سازنده پلاستیک هیدرو کربن ها است که انواع مختلفی دارند و در نواحی مختلف کره زمین یافت میشوند.

انواع گاز های طبیعی،گازوئیل، زغال سنگ،سلولز،نمک ،نفت،… از مهم ترین منابع هیدروکربن ها بشمار می روند.هیدروکربن ها با استفاده از روش های فراوری گوناگون انواع مختلفی از پلاستیک را به وجود می آورند.

مونومرها برای سلامتی انسان ضرردارند و سمی هستند ازآن جایی که معمولا در مراحل ساخت پلیمرها مقداری مونومر باقی می ماند بنابراین اگر تولید آن در شرایط استاندارد صورت نگیرید میتواند مشکلات متعددی برای سلامتی انسان به وجود آورد . به همین دراستفاده از آن باید بسیار محتاط بود.تمامی پلاستیک ها برای اینکه بخواهند در صنعت غذایی مورد استفاده قرار گیرند باید تحت آزمون foodgrade قرار گیرند.

تنوع بالای پلاستیک

پلاستیک ها انواع گوناگونی دارند که با توجه نوع مواد سازنده آن به سه دسته کلی تقسیم میشوند:

1: پلاستیک های طبیعی: رزین و کائوچو نمونه های مهم پلاستیک های طبیعی هستند

2:پلاستیک های نیمه طبیعی : گازوئین نمونه ای از پلاستیک نیمه طبیعی است که ماده اصلی سازنده آن شیر است.

3:پلاستیک های مصنوعی : نام دیگر این پلاستیک ها پلاستیک صنعتی است که عوامل سازنده آن نفت و گاز میباشد که بعنوان انرژی تجدید ناپذیر یاد میشود. اکثر کالا ها و اشیاء های اطراف ما ازاین نوع پلاستیک ساخته شده است

اکثر مردم بر این باورند که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی همه از یک نوع پلاستیک ساخته میشوند، بنابراین به کاربرد ظروف مختلف پلاستیکی توجهی ندارند با اینکه این ظروف از انواع گوناگونی از پلاستیک تولید میشوند و هر کدام برای نگهداری و سرو یک سری از مواد غذایی استفاده میشوند.

برای مثال ظروفی که مناسب نگهداری غذای گرم هستند معمولا از پلاستیکی به نام پلی پروپیلن هستند . این نوع پلاستیک به دلیل مقاوت بالا در برابر گرما در هنگام گرم شدن از خود مونومر آزاد نمیکند مثال دیگر پلاستیک های مورد استفاده در ظروف یکبار مصرف اپلی استیرن است که برای تولید ظرف غذا،کارتن تخم مرغ،لیوان های یکبار مصرف ،کلاه دوچرخه سواری و.. استفاده میشود.

یکی از مشکلات استفاده از پلی استیرن در هنگامیست که از آنها برای غذای چرب و گرما استفاده میشود، زیرا این ظروف یکبار مصرف در مرض چربی و گرما استیرن پس میدهد که برای مغز و سلول های عصبی سمی است؛ علاوه بر آن برای ریه ها ،کبد وسیستم دفاعی بسیار مضر است.

https://naserplast.com/

[ بازدید : 2 ]

[ پنجشنبه 16 فروردين 1403 ] 11:21 ] [ admin ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست
بستن تبلیغات [x]